torsdag 23. april 2009

Hva koster sykefraværet bedriften ?

Gjennomsnittlige kostnader ved sykefravær er om lag
1900 kroner per dag,
ifølge en undersøkelse SINTEF har utført for NHO. SINTEF har nå laget en modell slik at bedriftene selv kan beregne egne kostnader ved sykefravær.

De viktigste elementene i sykefraværskostnadene er tapt inntekt for bedriften, i form av lavere produksjon enn det hadde vært uten sykefravær. I tillegg kommer høyere kostnader, i form av utgifter til vikar eller overtid, samt en del andre kostnader som kvalitetstap og administrative kostnader knyttet til sykefraværet.

Hvis bedriften ikke ansetter vikar eller bruker overtidsarbeid, vil sykefraværs­kostnadene bli høyere fordi man da får et høyt produksjonstap. Om bedriften ansetter vikar gir dette de laveste kostnadene, mens overtidsbruk er noe mer kostbart.

Modellen viser beregnede kostnader for én sykefraværsdag. Kostnadene er av­hengige av om bedriften kompenserer fraværet med vikar eller overtid. Kostnadene er beregnet for tre bransjegrupper; industri, håndverk og tjenesteyting og for gruppen handel, bensinstasjoner og lignende.

Kostnadene er gjennomsnitt, beregnet ut fra et lite statistisk materiale.
Beregningene har derfor en usikkerhetsmargin på 20-30 prosent i hver retning. En mer nøyaktig beregning vil være avhengig av blant annet spesifikke forhold for hver enkelt arbeidsplass.

Her finner du kostnadsmodellen

Ta kontakt med oss og gi dine medarbeidere Behandlingsavtale slik at bedriften sparer mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar